Loading...
Loading...
Formula E – stort mästerskap för elbilar

Formula E – stort mästerskap för elbilar

Formula E grundades 2012 och är den högsta klassen för racing med eldrivna formelbilar. Första säsongen genomfördes 2014/2015 och med utvecklingen inom eldrivna fordon förväntas mästerskapet växa kraftigt.

Första steget – 3:e mars 2011

Första steget till att starta Formula E togs av Jean Todt (president för FIA) den 3:e mars 2011 då han la fram förslaget inför den italienska politikern Antonio Tajani och Alejandro Agag. FIA tog upp frågan varpå processen hade startats.

Utrustning

Det är inte bara driften som skiljer Formula E mot klassisk Formel 1. Både regler kring bilarnas konstruktion, tillbehör och begränsningar skiljer sig på flera punkter. I början hade exempelvis alla bilar chassi, elmotor, batteri och däck från samma leverantör.

Chassi från Dallara

Det chassi som samtliga bilar började med var Spark-Renault SRT_01E från Dallara. Ett chassi med en markfrigång på 7,5 cm vilket är större än på en klassisk Formel-1 bil. Detta för att både öka räckvidden samt kunna hantera de betydligt mer ojämna stadsbanor som dessa bilar framförs på.

Elmotor från McLaren

Den elmotor som användes första säsongen är utvecklad och producerad av McLaren. Under tävlingarna begränsas bilarna till 204 hk men motorn hade redan då en totaleffekt på 272 hk.

Sedan andra säsongen har teamen kunnat använda andra elmotorer.

Batterier från Williams

De batterier som används för elbilarna är tillverkade av Williams och har bland annat krav på sig att inte väga mer än 200 kg, kunna ge 200 kW samt ge maximalt 28kWh.

Däck från Michelin

Däcken är tillverkade av det kända däckmärket Michelin. Till skillnad mot Formel-1 finns här en tydlig begränsning för hur många olika däck som får användas. Här används nämligen enbart ett enda sorts däck oavsett om underlaget är blött eller torrt. Ännu en sak som skiljer mot Formel-1 är att däcken har ett mönster vilket inte däcken på Formel-1 har.

Låg ljudnivå

Elmotorer har en betydligt lägre ljudnivån än förbränningsmotorerna och dessa bilar framförs i ungefär 80 decibel vilket ska ställas mot de 130 decibel som Formel 1 ger ifrån sig.

Spark SRT05e (Gen-2 bil)

Under säsongen 2018 - 2019 användes för första gången ”andra-generationens” Formula-E bilar. Dessa hade helt ny teknik och batterikapacitet vilket skapade nya förutsättningar på banan. Batteriet är på 54kWh och bilen har en maxhastighet på 280km/h.

I och med uppgraderingen behövde inte längre föraren byta bil i loppet, vilket tidigare behövde göras på grund av batteriets begränsning. Utöver att bilarna blev kraftfullare blev de även säkrare med exempelvis en T-formad säkerhetsbåge. Något som inte förändrades är däremot leverantören av däck – vilket fortfarande är Michelin.

EPrix

EPrix är en tävlingshelg inom Formula E. Både träningslopp, kvalificering samt själva tävlingen genomförs på generellt på lördagen.

Träningspassen är på morgonen och under denna period får både bilarna modifieras samt köras i full effekt.

Kvalificeringen avgör, i likhet med Formel-1, startpositionerna där den förare som haft bäst varvtid under kvalificeringen får pole position. Utöver ett bra utgångsläge ges även 3 mästerskapspoäng som belöning till den som når denna eftertraktade startposition.

Loppet genomförs på eftermiddagen och är betydligt kortare än ett Formel-1 lopp vilket beror på batteriets driftstid. Fram till och med säsongen 2018/2019 bytte föraren bil under det obligatoriska depåstoppet för att därmed få en bil med fulladdat batteri.

Från säsongen 2018/2019 används istället Gen2-bilar och därmed behövs enbart en bil per lopp.

Fanboost

Via fiaformulae.com kan fans rösta på de olika förarna och avgöra vilka tre förare som ska få tillgång till fanboost under kommande lopp. Fanboost innebär att föraren kan utnyttja 40 hk extra men detta enbart under fem sekunder. Därmed kan bilen leverera 245 hk under dessa sekunder istället för de 205 hk som bilarna är begränsade till.

Attack Mode

Inför den femte säsongen infördes Attack Mode. Det innebär att förarna får tillgång till ytterligare 25kW om de kör genom ett specifikt område som är utanför den ordinarie tävlingsbanan. Hur länge denna boost ska gälla samt hur många boostar som är tillgängliga under ett lopp anges en kort tid innan loppet. Detta för att förarna och teamet inte ska hinna planera upplägget på loppet helt utifrån möjligheten till boost.

Samtliga Attack Mode måste användas under en tävling. Däremot ges inget straff om Attack Mode aktiveras på sista varvet och därmed är aktiverat vid målgång.

Förarmästerskap och teammästerskap

Formula E är uppbyggd med två separata serier/mästerskap, ett mästerskap för förarna och ett för teamet. Poäng samlas på flera sätt:

Placering: 1:a 25p, 2:a 18 p, 3:a 15p, 4:a 12 p, 5:a 10p, 6:a 8p, 7:a 6p, 8:a 4p, 9:a 2p, 10:a 1p.

Pole Position: 3 p

Snabbast varv under kvalificering: 1 p

Snabbast varv under tävlingen: 1 p. Det krävs däremot att föraren hamnar bland de 10 första för att poängen ska delas ut)

Under en säsong är 12 team med och tävlar med två bilar vardera. Totalt är det alltså 24 förare i ett lopp.

Vinnare och Säsonger

Säsong Förarmästerskap Teammästerskap

2014-2015 Nelson Piquet Jr. Renault e.dams

2015-2016 Sébastien Buemi Renault e.dams

2016-2017 Lucas di Grassi Renault e.dams

2017-2018 Jean-Éric Vergne Audi Sport Abt Schaeffler

2018-2019 Jean-Éric Vergne DS Techeetah

2014 - 2015

Under säsongen genomfördes 11 tävlingar i totalt 10 olika städer, bland annat Peking, Buenos Aires och Monte Carlo. Säsongen avslutades i London där det hölls två tävlingar i rad. Säsongen avslutades i Peking med Lucas di Grassi som vinnare.

2015 - 2016

I oktober 2015 började den andra säsongen som sträckte sig fram till juli 2016. Totalt kördes 10 tävlingar i 9 olika länder. Detta var första säsongen som bilarna fick ha motorer från olika märken.

2016 - 2017

Säsongen började i Hong Kong, oktober 2016, och avslutades i juli 2017 i Montreal. För Renault var det en stor framgång genom att de kunde försvara sin teamtitel.

2017 – 2018

Första loppet denna säsong hölls i Hong Kong i december och sista loppet genomfördes juli 2018 i New York. Många minns säsongen utifrån den imponerande ”comeback” som Audi Sport ABT Schaeffler genomförde. De började säsongen riktigt dåligt men lyckades komma tillbaka och ta hem teamsegern efter sista loppet.

2018 – 2019

Det stora denna säsong var introduktionen av Gen-2 bilar. Bilar som både hade högre säkerhet, mer effekt och som innebar att bilbyte inte längre behövde ske mitt i loppet.

Läs mer om pågående serie och Formula E på www.fiaformulae.com

Biljetter

Ca 50 – 100 Euro per biljett

Barnbiljetter med reducerat pris – 3 - 15 år

Ett barn (0 - 2 år) går in gratis per vuxen

Max fyra biljetter per person/köp

Insläpp tidigt på morgonen för att både uppvärmning, kvalificering och tävling ska hinna upplevas.

Datum för publicering: 21 juni 2022


EFUEL

Nyheter

© 2024 Electric Fuel Infrastructure Sweden 2 AB