Med över 18 års erfarenhet som elektriker har Martin Adelros, Elektrotjänst i Skåne, en gedigen kunskap om branschen. Sedan oktober 2020 har Martin installerat över 400 laddboxar hos privatkunder, föreningar och företag. Tidigare var Easee favoriten tack vare den smidiga installationen och uppskattningen bland slutkunder. Men sedan försäljningsstoppet vittnar Martin om svårigheterna med att hitta en ersättare som uppfyller de hårt ställda kraven från honom själv och slutanvändarna.
"Sedan Easee förbjöds att sälja sina produkter har marknaden förändrats drastiskt. Det har varit leveransproblem från flera tillverkare och efterfrågan har minskat. Förut hade jag upp till 20 förfrågningar om laddboxar varje dag. Min kalender var alltid fullbokad med upp till 15 installationer i veckan. Det var stundtals svårt att hinna med alla beställningar. Därför är det väldigt viktigt att arbeta med en laddbox som kan installeras snabbt, har en tydlig och enkel överlämning till slutkund samt en leverantör som kan erbjuda omgående support vid eventuella problem."
Med sin gedigna erfarenhet i branschen har Martin på nära håll sett den unga men snabbt accelererande marknaden bli allt större med fler producenter. Han har provat installera de flesta laddboxar på marknaden, men vill helst arbeta med få utvalda fabrikat för att underlätta vardagen och leverera kvalité som både Martin och Elektrotjänst kan stå bakom. Martin har varit intresserad av DEFA Power sedan han först såg den i höstas och har imponerats av deras produktutveckling.
"Den skiljer sig mycket från deras tidigare laddboxar och påminner mig om det installationsutförande som jag är van vid. Allt går mycket smidigare med att installera en bakplatta på fasaden och sedan klicka på laddaren."
Konfigurationen av laddboxen är ännu enklare med hjälp av installatörsappen DEFA Power Setup och anslutningen till laddboxen sker automatiskt via Bluetooth. Det tar högst två minuter att konfigurera laddbox och lastbalanserare. Sedan är de ihopkopplade. Ägandeskapet överför Martin enkelt genom att ange kundens telefonnummer, som sedan får instruktioner via sms.
"Jag går vanligtvis igenom appen och laddboxen med kunden och säkerställer att alla funktioner fungerar och att kunden förstår hur allt fungerar. Det är viktigt att användaren ska känna sig trygg med sitt köp. Många kunder har också utryckt att de gillar skärmen som tydligt visar laddningsstatusen. Själv hade jag tidigare inte tänkt på behovet av en skärm eftersom att jag är van vid LED-dioderna, jag vet vad de olika färgerna betyder. Men för slutanvändare av laddbox kan det vara svårt att förstå vad de olika LED-dioderna betyder, därför är appen nästan ett måste. Därför är en skärm en stor fördel, särskilt för kunder som inte vill använda appar för att styra sin laddbox, det är bara att titta på skärmen så får man all info i realtid", förklarar Martin.
En nöjd kund, Bertil Gustafsson från Skåne, berättar att han kontaktade Martin för att få en laddbox installerad vid sitt sommarhus.
"Jag visste inte vilken laddbox jag skulle välja. Det viktigaste var att den skulle vara enkel för mig att använda och ha lastbalansering." Martin rekommenderade DEFA Power som såg lovande ut enligt Bertil. "Den hade allt vi behövde för att ladda i vårt sommarhus och till ett bra pris. Det kommer nu att bli en till DEFA Power i villan där vi bor till vardags."
Datum för publicering: 28 juni 2023