I Umeå träffar vi Adam Ericsson, en välkänd person inom Assemblin. Med rötterna stadigt planterade i Umeå arbetar Adam som teamleader och säljare inom Assemblins gröna teknikavdelning. Han ansvarar också för Assemblin Charge-koncept i region norr, vilket innefattar en helhetslösning för företag och BRFer inom elbilsladdning. Adam har inte alltid jobbat inom elbilsladdning; han har en bakgrund inom bilbranschen och erfarenhet av tunga installationer och ställverk. Men det var när han började arbeta med solcellsanläggningar och elbilsladdare som hans resa inom Assemblin tog fart.
"Vi fick egna förfrågningar från små och medelstora företag, och det blev tydligt att detta var en växande affär," säger Adam, med ett leende på läpparna.
Under vårt samtal berättar Adam om den imponerande framgången Assemblin i Umeå har haft sedan 2020. De har installerat närmare 2000 laddboxar, varav många var från samma fabrikat. Men det har inte stannat där; teamet har breddat sitt sortiment och installerar nu flera olika varumärken. Adam förklarar att deras tidigare inriktning på att att enbart gå med ett fabrikat förändrades när andra märken som DEFA började leverera starka, konkurrenskraftiga produkter och priser.
"Vi var lite insnöade på ett fabrikat, men nu ser vi att andra märken också har mycket att erbjuda," säger Adam.
Så lyckas du med försäljningen inom elbilsladdning
När vi frågar om nyckeln till deras framgång, delar Adam några värdefulla insikter. Han betonar vikten av att våga satsa på nya teknikområden och att inte nöja sig med att vara en passiv mottagare av beställningar.
"Du måste våga satsa och utbilda ditt team för att kunna utmärka dig inom dessa nya områden," förklarar han.
Han berättar också om vikten av att bygga starka team och att stödja dem ekonomiskt för att visa på affärens lönsamhet på sikt. Adam poängterar att Assemblin i Umeå har blivit ett bra exempel på ett dedikerat team som strävar efter att leverera högkvalitativa produkter och tjänster inom elbilsladdning.
När det kommer till att hjälpa andra Assemblin-filialer att komma igång med elbilsladdningsprojekt ger Adam praktiska tips. Han föreslår att de börjar med att bygga paket för hemmaladdning och tar kontakt med lokala bilhandlare för att få möjlighet att synas och erbjuda sina tjänster.
"Det handlar om att vara synlig där potentiella kunder köper sina bilar," säger Adam.
Han nämner också vikten av att delta i lokala fastighetsmässor och marknadsföra sig på sociala medier och lokala tidningar för att öka medvetenheten om sina tjänster.
DEFA Power: En stark position på marknaden
När vi övergår till att prata om DEFA Power, som nyligen fick högsta betyg av tekniksajten M3, delar Adam sina erfarenheter. Han är övertygad om att varumärket DEFA har en stark position på marknaden, speciellt i de norra delarna av landet, där många bilister använder motorvärmare sedan tidigare.
Han berättar att DEFA har levererat en lättinstallerad laddbox med en smidig installationsprocess och konfiguration. Slutkunderna tycker att den är snygg och är nöjda med produkten och dess enkla användargränssnitt via skärmen. Han ser även fram emot att DEFA ska släppa facility-varianten som skulle passa många kunders anläggningar.
Avslutningsvis berättar Adam om betydelsen av att erbjuda smidiga installationer, bra lastbalansering, enkel användning och tydlig support för kunderna. Han understryker även vikten av att tillverkaren erbjuder direkt support till slutkunderna alternativt distributören som EFUEL. Särskilt när det gäller tekniska frågor, för att avlasta installatörerna och säkerställa en bra kundupplevelse.
Datum för publicering: 2 oktober 2023